vijf fouten die maken dat je het razenddruk krijgt
Ik weet nog dat ik me aanmeldde voor facebook. Ik plaatste een update en kreeg meteen reacties. Dat was leuk. Ik reageerde op de reacties. Daar kwamen weer reacties op. Elke dag keek ik een paar keer op de App. Voor ik het wist had ik het druk met het reageren op de reacties op mijn updates en het lezen van de reacties van anderen op de updates die ik geliked had. Voor je het weet sta je in een reactie-stand en vergeet je wat je ook al weer zelf wilde doen. Zo verlies je de regie. Wellicht merk je dat op je werk. Met elke 2 uur 50 nieuwe emails heb je het in een mum van tijd razenddruk. Drukte kan heel leuk zijn, echter alleen als je zelf het overzicht erover hebt en als je weet waar je op koerst. Wat daar voor nodig is om te weten wat jou drijft in je werk, wat voor jou belangrijk is en door een structuur aan te leggen hoe je met alles wat op je afkomt omgaat. In de training Regie in turbulente tijden leer je hoe dat mogelijk is en hoe je jouw wensen, grenzen en fitheid in acht neemt, zodat je grip houdt op de waan van de dag en achter je eigen doelen aangaat die binnen jouw functie te bereiken zijn. Hiermee houd je het werk leuk, maak je de slag van reactief naar pro-actief en sta je elke dag fluitend op uit je bed. Hieronder lees je vijf fouten die veelvuldig gemaakt worden waardoor de drukte veel groter wordt dan nodig is. |
Veel gemaakte fouten... Fout 1. Niet weten wat je uit je dag wilt halen. Fout 2. Direct de dag beginnen met het openen van de email. Fout 3. Een to-do lijst opstellen zonder er prioriteiten aan te verbinden. Deze lijst wordt dan een loden last in plaats van een hulpmiddel. Je richt je daarmee op alles, en daarmee wordt het wel heel veel. Is alles even belangrijk? Belangrijk voor jou of de doelen van de afdeling of belangrijk voor groei in je functie? Fout 4. Niet begrenzen van de inkomende telefoontjes of binnenlopende collega's. Dit zijn de welbekende toeschietreflexen waarbij je meteen reageert op dat wat op je afkomt. Dit is namelijk het meest prominent aanwezig is en de onbewuste denkfout hierbij is: "als het zich zo duidelijk manifesteert dan zal het wel belangrijk zijn". Echter niet alles wat op je af komt is belangrijk, vaak is het voor hen wel belangrijk of zinvol, maar is het dat ook voor jou? Fout 5. Bij het zien van alles wat je nog moet doen, denken "pfff, dat krijg ik nooit af", "wat veel!" of "dit is niet te doen", en daar dan onrustig van worden, geen keuzes maken en het door elkaar gaan afhandelen. Kiezen voor een paar klussen, de rest teruggeven, delegeren of laten liggen en de tijd nemen voor elke klus geeft veel meer voldoending. Plus je levert veel meer kwaliteit en wordt veel minder moe. Je kunt deze fouten vermijden door veel meer van je eigen doelen en koers uit te gaan en door vaste werkafspraken met jezelf te maken. Wat daar voor nodig is, is dat je op tijd afstand neemt van waar je mee bezig bent. Vanuit deze afstand en rust voel je beter wat je keuzes zijn en hou je overzicht. Zodat je regie houdt over de waan van de dag en elke dag fluitend naar je werk gaat. Hoe je dat doet, leer je in de training Regie in turbulente tijden |
Groetjes!
© Anita Roelands
Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Connect met mij op LinkedIn of stuur je mail naar anita@roelandscoaching.nl